Tuesday, March 16, 2010

Program UNIMAP tidak diiktiraf???




UPDATE 16/03/2010 5.08 petang:
Naib Canselor UNIMAP memberi kenyataan balas dalam akhbar hari ini.Baca sini.

UPDATE 16/03/2010 12.46 malam
Bahagian Akreditasi UNIMAP telah mengeluarkan kenyataan seperti berikut.Untuk maklumat lanjut,klik di sini.


POSTING ASAL:

Hari ini,Kosmo melaporkan bahawa terdapat 16 kursus yang ditawarkan oleh Universiti Malaysia Perlis tidak diiktiraf oleh agensi-agensi kerajaan dan badan profesional.
Baca di sini.

Kursus itu tidak dapat pengiktirafan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Majlis Akreditasi Kejuruteraan-Lembaga Jurutera Malaysia (EAC-BEM) atau Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).

Sebenarnya,isu ini sudah aku ketahui sejak tahun 2009 lagi.Namun begitu tiada pihak yang mahu tampil kehadapan dan membawa isu ini ke pihak kerajaan.Mengikut maklumat dan rungutan yang aku dapati di forum2,kebanyakkannya kursus yang tidak diiktiraf itu adalah daripada bidang Kejuruteraan.

Pada tahun lepas juga,aku ada terbaca rungutan seorang bapa yang anaknya tidak mendapat pekerjaan di sektor awam kerana ijazahnya tidak diktiraf.Kursus yang tidak diiktiraf itu pula adalah Kejuruteraan Metalurgi.Aku tertarik untuk mengetahui lebih lanjut perkara ini kerana ada seorang kenalan yang mempunyai kelulusan dari UNIMAP dalam bidang yang sama.Cuma perkara ini belum lagi disahkan kebenarannya.Pihak Kementerian Pengajian Tinggi pun masih belum membuat sebarang kenyataan.

Persoalannya,

1.Kenapa sejak dari 2001 hingga 2010,kursus yang ditawarkan belum diberi pengiktirafan?Ini satu penganiayaan kepada pelajar dan juga graduan yang telah menamatkan pengajian.Macam mana nak bayar hutang PTPN,kalau ijazah pun tak laku?

2.Apa fungsi Kementerian Pengajian Tinggi?adakah isu ini tidak penting?kesian mak bapak pelajar yang berhabis duit hantar anak ke IPTA dan pelajar juga menghabiskan masa hingga 4 tahun tetapi akhirnya membawa ijazah yang tak laku.Dato' Khaled Nordin selaku menteri kena bertanggungjawab dan tolong bayar hutang PTPN pelajar.

3.Apa reaksi UNIMAP?Yuran dah diambil dan pelajar pun dah ramai graduate.Kalau dah tahu tak diiktiraf oleh Majlis Akreditasi Kejuruteraan-Lembaga Jurutera Malaysia (EAC-BEM) atau Agensi Kelayakan Malaysia (MQA),kenapa teruskan kursus???Nak untung ke?

Kosmo tak melaporkan dengan lebih details,so kita tak dapat pastikan masalah yang sebenarnya.Diharap pihak kerajaan dapat menyelesaikan isu ini dan memberi penerangan kepada semua rakyat terutama pelajar2.

3 comments:

fibocynno said...

ALamak...pergh...
angin jer aku dengar bab unimap nie.mane xnyer...adik aku amik degree kt cini...
slamat da diploma..
at least le gk mintak keje gov pergh...
angin2....

mizzlindro said...

hahahaha..ni bekasan graduate UniMAP,Kos Materials lak tuh!!!
apa nk komen erk??
skunk dak2 unimap kena topup 9kedit tuk akriditasi..sy x topup pun..keje2

Unknown said...

Dear blogger,

I got some vision on the unimap status.feel free to visit my blog. http://myunimapdegree.blogspot.com

Best Regards
Harmen