Tuesday, March 24, 2009

Kenangan sukan..

Aku adalah peminat bolasepak nombor 1...sukan yang aku gemari sejak dari kecil sampai sekarang..selain dari bola sepak aku juga meminati sukan sepak takraw...

Walaupun kegilaan aku pada sukan tersebut masih utuh sampai kini,tapi aku lihat semangat sukan itu sendiri rasanya seperti sudah lusuh di negara kita..

Disini aku luangkan sedikit masa mencatat apa pendapat aku tentang sukan kegemaran masyarakat dunia iaitu bolasepak...dan juga sedikit tentang sepak takraw.

1.Dulu bermain bolasepak adalah satu hobi di waktu senggang terutamanya pada petang hari selepas waktu bekerja..Pemain masa kini aku lihat terlalu letih seperti separuh masa dalam hidup seharian mereka pergi bekerja..sedangkan mereka digelar pemain bolasepak profesional iaitu sepenuh masa dibayar gaji untuk bermain bolasepak saja..
Pemain dulu terutama di kampung2 sangat bagus staminanya.Ada diantara mereka adalah pekerja ladang,pekerja kilang sawit,penoreh getah dan lain2 lagi..tapi bila masanya untuk bermain bolasepak seolah2 mereka tak pernah rasa penat..bersungguh2 dan sangat 'skillful'..sedangkan mereka hanya bermain untuk memenuhi masa senggang dan bukan untuk kelab atau pun untuk negara..

2.Bila tiba waktu bermain bolasepak,mereka sangat berdisiplin.Cukup time turun padang.Pakai kasut bola yang bukan mahal2...tapi yang mahal adalah kaki dan bakat mereka.Dengan tanpa sesi 'warmup' dan dah selesai hisap rokok sebatang..terus masuk padang dan bermain!..Jarang sekali aku lihat ada kecedaraan yang teruk..mereka bermain bolasepak seperti menari di gelanggang tarian balet!..

3.Dan sehingga sekarang..2-3 tahun lepas semasa aku masih berada di kampung..skill dan bakat mereka tak pernah hilang..lebih bagus daripada yang pernah aku lihat semasa mereka muda dan aku masih kanak2 lagi..bila dewasa aku dapat bermain bersama mereka..sangat bagus perasan itu..rasa sangat menghormati akan pengalaman yang mereka punya.Cuma yang nyata kudrat tidak seperti dulu...tetapi skill dan mentaliti sangat bagus dan meyakinkan.

4.Kalau nak dibandingkan dengan pemain sekarang yang punya gaji lumayan setiap bulan..hanya turun berlatih setiap hari..sepatutnya mereka lebih bagus dari orang dulu2..tetapi mereka tak bermain sepenuh perasaan..mereka punya masalah sendiri yang membataskan apa yang patut mereka lakukan dengan bolasepak.Pada pendapat aku orang dulu bermain bolasepak dengan semangat yang jitu..melepaskan persaan secara terkawal dengan bersukan..bukan dengan berhibur di kelab malam.

5.Sepak takraw juga semakin layu sengatnya..semacam sudah bukan lagi sukan yang dimulakan di tanah melayu.Orang melayu sendiri tak tahu main sepak takraw..budak2 sekarang pun tak mahu main sepak takraw sebab sakit nak tanduk bola...

Aku berharap sangat selagi aku belum tutup mata..biarlah sukan sepak takraw masih wujud di muka bumi.Juga aku harap bolasepak Malaysia semakin maju dan diminati olah semua rakyat Malaysia.Bukan hanya meminati apa yang dipersembahkan oleh ESPN dan Starsport!

Aku masih teringat masa dulu2..menyaksikan di TV betapa hebatnya Rehan Mat Din melibas bola...

1 comments:

Afiq said...

haih..seram aku