Monday, March 23, 2009

Kesedaran Pada Yang Tegar









Hari ini buat pertama kali aku rasa tak sedap hati nak menghisap rokok yang baru saja aku beli di stesen Petronas..Dengan bahang matahari siang tadi,duduk dalam ofis yang berhawa dingin pun macam rasa duduk dalam ketuhar microwave...aku merungut pada budak2 ofis yang air cond maybe dah habis gas..keluar bahang bukan keluar dingin...
Tekak terasa nak minum yang dingin..naik motor terus henjut pergi Petronas berdekatan..kebetulan rokok pulak dah abis...lepas bayar semua harga air dan rokok..aku tgk seimbas lalu..pelik tiba-tiba...apahal gambar baby tak cukup sifat ni tertera kat kotak rokok aku..salah cetak ke???

Rupa-rupanya memamng sengaja syarikat rokok "dipaksa" cetak pada bungkusan gambar2 yang mengerikan akibat dari tabiat merokok...selama ni bagi amaran saja..kali ini siap gambar sekali..pada penghisap rokok yang tak berapa tegar macam aku ni..timbul ke kesedaran??

Aku simpati sangat...rasanya macam kerajaan sengaja mempamerkan janin itu untuk memberi gambaran tentang bahaya merokok...memang aku rasa serba salah nak buka kotak rokok tu..aku tak nak bukak dari depan..aku sangka depan je ada...rupanya belakang kotak lagi besar!!!aduh..sedih beb...

tapi...bila dah 2-3 jam kemudian...aku macam tak rasa apa la...sedih la jugak..insaf la jugak..tapi pejamkan mata je..jgn la pandang lama sangat..serba salah jadinya...

aku rasa kalau letak gambar malaikat maut pun sekali..belum tentu penghisap rokok akan berhenti merokok...termasuk la juga aku...tapi aku ada niat untuk berhenti sebenarnya..belum sampai seru lagi...seru nak berhenti rokok..bukan seru menghadap ilahi....cuak aku beb!!

0 comments: