Monday, December 21, 2009

DULU-DULU..

1.Aku sebenarnya mempunyai hubungan yang boleh dikatakan baik dengan kaum India.Sementelah sejak kecil dan persekitaran hidup hingga alam dewasa aku dikelilingi oleh kaum India.Tidak banyak masalah yang besar dan ada juga sahabat-sahabat aku dari bangsa ini.

2.Aku bersekolah bersama mereka,mandi sungai bersama mereka,hisap rokok,main bolasepak dan apa sahaja aktiviti tidak dapat lari dari kaum India.Dan jiran aku sehingga kini di kampung pun India juga.Aku raya diaorang raya,diaorang raya aku pun raya!Cuma aku tak boleh 'masuk' dengan makanan mereka apalagi kuih keras macam batu yang aku panggil kuih batu atau kuih BOM.Maruku aku makan la.

3.Masa sekolah menengah awek aku pun orang India.Bercinta macam Bolllywood cuma tak ada tempat nak berguling-guling nyanyi-nyanyi ditaman sebab tempat aku hanya dipenuhi ladang kelapa sawit sahaja.

4.Paling aku suka ialah perayaan orang India masa aku kecil dulu iaitu main baling-baling kunyit.Habis sesiapa yang lalu kena baling kunyit.Tapi diaorang tak kacau orang Melayu sebab sama-sama menghormati budaya masing-masing.

5.Aku hairan kini semangat sesetengah orang India dan Melayu yang suka bertelagah.Masing-masing tak boleh menghormati sesama sendiri.

6.Selama aku berkawan dan bersekolah tak pernah lagi aku sembang-sembang dengan orang India tentang mereka merungut pasal hak orang Melayu.Kita tak pernah sentuh isu itu.Kami hanya mengamalkan toleransi dan saling menghormati.

7.Cuma yang selalu aku dengar mereka bangga jadi rakyat Malaysia sebab kalau ikut salasilah mereka terdahulu pasti kehidupan mereka lebih sukar.

8.Baca disini cerita menarik tentang orang India.

9.Aku ada ramai kawan India masa sekolah yang semakin aku lupa nama-nama mereka..kadang-kadang seronok sangat bila fikir bahawa PM kita punya idea 1 Malaysia tu macam dah basi,sebab kami dah mula create idea itu lebih dulu hampir 20 tahun lepas!

0 comments: