Wednesday, June 10, 2009

EL NINO


GENTING HIGHLANDS 9 Jun - Malaysia bakal berdepan dengan fenomena El Nino mulai Ogos ini selepas Jabatan Meteorologi mengesahkan cuaca panas dan kering yang melanda sekarang akan berterusan sekurang-kurangnya sehingga September nanti.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Douglas Uggah Embas, bagaimanapun berkata, fenomena El Nino itu dijangka berada dalam julat pemanasan yang terkawal.

''Walaupun fenomena El Nino ini adalah fenomena alam tetapi kerajaan akan terus melaksanakan langkah proaktif bagi mengurangi faktor-faktor yang boleh menjadi petunjuk kepada peningkatan pemanasan cuaca.

''Kementerian telah mengarahkan semua agensi berkaitan supaya bersiap sedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan,'' katanya kepada pemberita.

keratan berita:Utusan Malaysia Online

Cuaca panas kebelakangan ini di Malaysia sudah pasti lebih hangat dengan adanya berita terbaru bahawa EL NINO akan melanda negara kita dan negara jiran sekitarnya.

Aku rindukan kehijauan..duduk sambil makan manggis dikebun arwah abah..sambil mendengar jerit pekik ungka dan kicau burung...damainya jiwa..

0 comments: