Thursday, July 30, 2009

KISAH DAN TAULADAN 1

Dipetik dari internet...

Isteri yang solehah hendaklah menghormati ibu dan bapa mentuanya, kerana disebabkan keduanyalah suami yang dicintainya itu lahir. Jadi berdosalah bagi seorang isteri yang tidak menyukai ibu dan bapa mentuanya, begitu juga peranan suami sangat diharapkan agar dapat menasihati isteri supaya memiliki keperibadian dan akhlak yang mulia. Sebagai seorang anak, hendaklah sentiasa menghormati dan melawat atau menjaga ibu bapanya, kerana peranan anak lelaki tidak akan putus dalam hal tanggungjawab terhadap ibu bapanya. Betapapun isteri tidak menyukai kunjungan yang anda lakukan sebagai seorang anak yang soleh anda berkewajipan melaksanakan tugas tersebut.

Isteri merupakan insan lain dalam kehidupan seorang suami yang boleh berpisah dengan ketentuan thalak sedangkan ibu bapa merupakan darah daging serta keturunan kita sendiri. Dalam suatu kisah dicetiakan, pada suatu hari Nabi Ibrahim berkunjung ke rumah anaknya Nabi Ismail di Makkah,namun ketika itu Nabi Ismail sedang pergi berburu, berjumpalah Nabi Ibrahim dengan menantunya sedang menunggu di rumah. Nabi Ibrahim pun bertanya tentang kehidupan mereka, maka isteri Nabi Ismail yang tidak mengetahui bahawa di depannya itu bapa mertuanya menjawab, bahawa kehidupannya tidak seperti yang diharapkan. Mendengar beberapa keterangan dari wanita tersebut yang banyak mengeluh dan tidak berterima kasih itu, maka Nabi Ibrahim berpesan kepadanya ketika suaminya pulang nanti supaya menukar palang pintu rumah mereka.

Ketika Nabi Ismail pulang, maka isterinya menceritakan seorang lelaki yang bertamu tadi dan mengatakan tentang pesannya agar mengganti palang pintu rumah mereka. Mendengar penjelasan isterinya tersebut, fahamlah Nabi Ismail bahawa yang datang tadi adalah bapanya, dan mengetahui maksud mesej yang ditinggalkan ayahnya tersebut iaitu agar menceraikan isterinya itu.

Dari cerita di atas menggambarkan bahawa betapa pentingnya seorang menantu melayan dan menghargai mentuanya, kerana melalui mentuanya itulah lahir seorang lelaki yang menjadi pasangan hidupnya. Jadi berusahalah untuk menasihati isteri yang tidak suka dengan ibu bapa suami (mentuanya) agar kehidupannya tidak diliputi dengan dosa, kerana derhaka kepada mentua sama juga nilainya dengan ibu bapa sendiri. Sebagai seorang anak tetaplah dengan pendirian bahawa seorang anak harus berbakti dengan ibu bapanya sendiri meskipun isterinya tidak suka dengan sikap dan bakti yang kita curahkan terhadap ibu bapa kita. Wallahu a'lam.

0 comments: