Sunday, July 26, 2009

THE STORY TELLER...FOREVER.

"I am optimistic and sentimental to the point of being annoying, especially to people who think that being cynical and cold is cool. Everyday, I thank Allah for everyday things like the ability to breathe, the ability to love, the ability to laugh, and the ability to eat and drink...."

Aku pinjam kata2 hikmat ini dari blog seorang lagenda...


Aku bukan peminat nombor 1 arwah..tapi pertama kali aku menyaksikan iklan petronas di kaca TV,aku terfikir siapakah yang 'direct' this commercial ad??

Terutamanya untuk tayangan iklan dihari raya,segala raya yang ada di Malaysia aku kira,hari kebangsaan...mesej iklan itu sungguh sentimental..walaupun iklan bukan macam filem,tapi kebijaksanaan seorang pengarah untuk membuatkan penonton merasakan pelbagai elemen perasaan dalam masa lebih kurang 2-3 minit..itu hasil kerja yang sangat dasyat!.
Menakjubkan kalau dikira dalam berjuta penonton yang 'melayan' iklan itu diruntun perasaan dan emosi mereka dari otak seorang pengarah..bijaksana yang tiada tandingan aku kira..

Tetapi,apa yang Allah dah beri pada kita manusia untuk sama2 menikmati 'hiburan' itu yang menganugerahkan bakat seni pada hambanya...maka sampai masa untuk dia pulang pada sang pencipta..pulang pada tempat yang abadi..namun beliau meninggalkan kita dengan sejuta elemen serta emosi..seperti mana biasa dia memberi mesej pada kita semua selama ini..

Filem dan hasil kerja beliau sangat bagus...dari sudut kaca mata seorang pembuat filem..dia berjaya 'membuka' mata semua..dan apabila kita menyebut suatu hari nanti bahawa 'filem itu universal dan filem itu jiwa bangsa'..maka kita harus hormati dan mengingati hanya satu nama....YASMIN AHMAD..Al-Fatehah..

0 comments: