Sunday, April 11, 2010

Nilai Sebuah Anugerah Ciptaan Manusia

Kemeriahan anugerah di negara kita baru saja berlalu.Penuh gemilang baju warna warni dan macam ragam bentuk manusia yang dah tak serupa manusia lagi pun ada.
Kita buat semua perkara yang orang lain buat.Kalau kita tak buat kita bukan tergolong dalam kelompok manusia yang maju.Maju kemana bukan soalannya tetapi yang penting kita selalu ikut orang.Itulah yang sering kita lihat dan alami dalam warna-warna glamor kehidupan.Namun tak semua berfikir begitu.

Seorang genius matematik yang berasal dari Russia telah menolak sebarang penghargaan yang cuba dianugerahkan kepada beliau kerana telah berjaya menyelesaikan beberapa masalah berkaitan matematik.Beliau diakui dan telah diiktiraf sebagai manusia paling bijak dalam ilmu matematik abad ini.Tetapi beliau telah menolak semua anugerah yang ditawarkan malahan menolak juga hadiah lumayan bernilai 1 Juta.

Kenapa???adakah kerana beliau hanya pakar dalam formula matematik tetapi tidak tahu menilai wang 1 juta??Semua orang yang tidak berapa pandai matematik termasuklah aku merumuskan bahawa beliau bodoh sebenarnya.Kalau kita lain tak pandai tak pe..janji boleh kira duit..hidup senang.Itu kita la..bukan insan genius yang aku maksudkan disini ialah Grigory Perelman.

Lihat dibawah ini alasan beliau menolak:

"As far as I know, after there was so much media attention ... he did not want to be a public person and to look like an animal in the zoo," Rukshin said.(Perelman's high school math teacher)

Moral of the story:

Anugerah pemberian manusia walaupun dengan nilai yang boleh membuatkan manusia itu berubah keadaan hidupnya sebenarnya bukan satu yang harus diinginkan serta dijadikan matlamat.
Anugerah kurniaan tuhan itu lebih berharga pada manusia yang tahu menggunakannya dengan betul dan boleh memberi manfaat pada manusia yang lain.

Yang pasti kebijaksanaan tidak boleh dinilai dengan pangkat,anugerah atau wang ringgit.
Kebijaksanaan itu hanya boleh dinilai melalui keikhlasan hati.

Jika tidak,kita adalah sama seperti makhluk lain didalam zoo...barangkali yang dalam zoo tu lebih bijaksana dari kita.

Renung-renungkanlah..

Cerita lanjut klik sini.

0 comments: