Sunday, July 27, 2008

Hobi...



Semua manusia ada minat dan citarasa masing-masing.Dan kita semua juga ada perkara yang sering kita lakukan dimasa lapang.Kadang-kadang minat dan kegiatan masa lapang ini boleh melibatkan kos yang besar bergantung pada minat atau hobi itu.

Petang tadi aku baru saja membeli sebuah buku iaitu berkenaan manusia-manusia yang terkenal di dunia bukan kerana kebaikannya atau jasa-jasanya tetapi kekejamannya serta kezalimannya sehingga layak diberi anugerah kehormat..

Entah kenapa sejak kebelakangan ini aku berminat untuk membaca kisah-kisah manusia yang terkenal dengan kejahatan.Bukan aku nak jadi jahat..tidak sama sekali...tapi aku mahu tahu dan mengkaji sejarahnya dan mengapa mereka bertindak begitu...

Sebelum buku ini aku sudah pun membeli sebuah buku biografi yang kisahnya ditulis sendiri oleh seseorang yang sangat terkenal di dunia iaitu Adolf Hitler kerana penghapusan etnik kaum Yahudi yang mana sekarang telah cukup berkuasa menghancurkan dunia dan menghalau rakyat Palestin dari tanahair mereka..Dahulu Hitler cuba menghapuskan dan membunuh beribu orang Yahudi daripada Austria-Jerman dan kini masyarakat Yahudi pula menghalau rakyat Palestin dan ada juga dibunuh secara kejam.

Hitler.



















Baru-baru ini dunia digemparkan dengan berita penagkapan arkitek perang yang membunuh beribu-ribu orang islam Bosnia.Antara kekejamannya ialah membunuh lalu mencampakkan mayat orang islam itu dalam satu kubur besar,memperkosa perempuan islam Bosnia dengan niat bayi yang akan lahir nanti mempunyai darah kafir Serbia.
Dia adalah Radovan Karadzic manusia berhati iblis yang telah cuba menghapuskan orang-orang islam di Bosnia Herzegovina.Setelah 13 tahun melarikan diri dan bersembunyi akhirnya beliau ditangkap hidup-hidup.

Radovan Karadzic













Itulah hobi atau minat aku sekarang membaca dan terus mencari ilmu..mengisi masa lapang dengan perkara yang berfaedah sesuai dengan peningkatan usia dan kematangan fikiran.
Kini kalau ada rezeki aku mengimpikan sebuah runah yang mempunyai satu bilik khas untuk menyimpan buku dan ruang aku membaca.Mungkin buku-buku yang disimpan berguna untuk dijadikan rujukan anak-anak aku dan generasi akan datang.

Antara buku-buku dirumah aku...aku menjangkakan 5 tahun lagi tiada ruang untuk aku menyimpan buku yang aku beli hampir setiap bulan.Untuk membeli buku sahaja aku memperuntukkan RM 100 sebulan dan kadang-kadang lebih dari itu.

0 comments: