Sunday, July 27, 2008

Mat Kahwin...




Bila umur semakin menginjak meniti kehidupan yang kadang-kadang manis dan dalam manis itu ada serba sedikit tercalit kepahitan dan kesedihan.Tapi disini aku tak mahu bercerita pasal pahit dan getir cuma nak berkongsi cerita zaman aku remaja.

Sahabat dalam kehidupan kita sebenarnya saling berganti mengikut dimana tempat kita menetap.Dalam banyak-banyak sahabat,antara yang memberi kesan pada kenangan ialah sahabat sepermainan dan sahabat semasa kita mula menjadi dewasa.

Tapi kini hampir semuanya sudah berkahwin dan masing-masing sudah membina kehidupan sendiri.Berbeza dimasa dulu semuanya adalah impian dan angan-angan.Bila dikenangkan semula aku tersenyum sendiri.Banyak perkara yang menggelikan hati dan ada diantaranya adalah sesuatu yang berlainan daripada sikap kita sekarang.Memang benar pepatah mengatakan...'pengalaman itu mendewasakan'..

Dalam persahabatan juga ada pasang surut.Ada masanya boleh bergaduh,bermasam muka,tak bertegur sapa dan yang paling teruk sekali pulau memulau.Tapi semua tu tak lama,cukup masa berbaik semula.Bergurau tu perkara biasa.Itulah yang mengajar kita erti sahabat dan bagaimana nak menjaga hati orang lain dengan mengawal tutur kata.Perasaan dan sensitiviti juga harus diambil kira.

Dulu balik sekolah terus campak beg,makan nasi sekejap terus ramai-ramai berkumpul untuk meneruskan acara 'renang' di sungai.Time tu juga mula berjinak-jinak dengan rokok so mandi sungai adalah 'port' yang paling strategik sekali.Kalau musim cuti sekolah lagi hebat sehinggakan boleh berkubang didalam sungai tu seharian..ada banyak perkara yang kelakar dan cemas terjadi tapi kami tak pernah serik.

Ayun,Mat,Bob,Topong...(geng lama antara yang terawal..)
Acong(Kopet),Cebok,Ujez,Cepot...(zaman remaja)

Bulan Mac tahun ini sahabat yang paling tua berkahwin...kira dialah penutup buku kerana yang lain muda lagi daripada dia dah berkahwin malah sudah ada anak...so kami kawan-kawan tumpang gembira dan sanggup hadir pada majlis perkahwinan beliau di Renggam,Johor.

Dan kini aku mendapat berita isterinya sedang mengandung...Tahniah Bro..

Disini aku sertakan gambar-gambar dihari persandingan sahabat lama ku ini...







0 comments: