Thursday, July 31, 2008

Pemanasan Global


Pada perkiraan saintis,bumi ini dianggarkan telah berusia 4.5 billion tahun.Jarak purata Bumi dengan matahari adalah 149.6 juta kilometer.Cuba kita bayangkan betapa tuanya bumi ini dan kalau hendak dibandingkan dengan usia manusia secara purata...memang terlalu jauh sekali perbandingannya..

Bumi juga dikatakan semakin menghampiri saat nazak dalam hujung usianya kini.Isu pemanasan global kini menjadi topik utama dalam perbincangan manusia sejagat.




Bahang kepanasan ini menunjukkan kesan-kesan yang nyata.
Menurut Jurnal Nature melaporkan bahawa pemaansan global mempercepatkan kepupusan lebih dari sejuta spesis hidupan darat dalam tempoh jangka masa 50 tahun dari sekarang.Aku tak pasti samaada spesis2 itu termasuk juga kita semua tetapi yang jelas dinyatakan disitu adalah haiwan darat...jadi mungkinkah kita lebih cepat menghadapi kepupusan jika pemanasan global ini terus berlaku???

Dan yang sangat mengejutkan sekali adalah bahawa hutan belantara yang ada di muka bumi ini sedang dimusnahkan oleh manusia pada kadar 1 ekar sesaat.Luas permukaan bumi adalah 510,065,600 km.besarkan???tapi....70.8% bumi adalah diliputi air.Ini bermakna 20.2% sahaja kawasan yang boleh didiami oleh manusia secara lumrahnya....fikir2 kan lah...

Suhu cuaca panas menyebabkan ais di kutub mencair dan menenggelamkan banyak daratan selain berlakunya banjir besar,ombak yang menggila dan juga keadaan cuaca tak menentu dan sukar diramalkan..

0 comments: