Thursday, February 12, 2009

Selamat Tinggal Rumahku....








Bekas MB Perak akan kosongkan kediaman rasmi, serah kenderaan

12/02/2009 9:27pm

IPOH 12 Feb. — Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin hari ini berkata, beliau akan menyerahkan kediaman dan kenderaan rasmi yang digunakan sejak awal tahun ini, dalam masa terdekat. - Bernama

Akhirnya....mantan Datuk Menteri Besar Perak beralah juga untuk meninggalkan 'istana' yang didiami hampir 11 bulan.Tentunya banyak kenangan yang suka dan apalagi yang duka telah nyata...terpaksa menerima kenyataan bahawa kuasanya sudah tiada lagi.Bila sultan tidak perkenan lalu membuat keputusan berdasarkan peruntukan sedia ada yang tidak boleh disanngah,oleh kerana sultan juga adalah orang yang lebih mahir dengan undang2 dan juga negeri dibawah jajahan takhluknya sepanjang jubli perak pemerintahan,mustahil tidak arif berkenaan negerinya sendiri.

Bila yang kecewa membantah keputusan itu,lalu berteriaklah juga terlolonglah semua yang ada menyokong,malah ada juga yang mula berani menderhaka kepada sultan yang selama ini dianggap memayungi rakyat apalagi kepada orang Melayu.

Kerana apa perlu dibantah...alasannya ialah dia dipilih secara demokrasi sebagai 'Menteri Besar' oleh rakyat.Benarkah????

Pada saya ia tidak benar dan bercanggah dengan fakta...

Perlu diingat..rakyat memilih seseorang pemimpin melaui proses demokrasi iaitu pilihanraya untuk menjadi wakil rakyat diperingkat Parlimen atau Dewan Undangan Negeri.Tetapi rakyat tidak punya kuasa untuk melantik Menteri Besar.Ia hanya diberi kuasa kepada Sultan mengikut peruntukan negeri melalui calon2 yang dipilih oleh parti pemerintah dan hanya secara rasmi bergelar Menteri Besar setelah diperkenan oleh Sultan.Maka jika Sultan punya kuasa untuk melantik lalu Sultan juga sudah tentu punya kuasa untuk memecat!

Rakyat memilih pemimpin sebagai wakil rakyat dan bergelar Yang Berhormat secara demokrasi.Oleh itu Sultan tidak punya kuasa untuk memecat Yang Berhormat dari mewakili rakyat.Itu pilihan rakyat!Hilang gelaran dan kuasa sebagai Menteri Besar tapi tidak hilang gelaran dan kuasa sebagai Wakil Rakyat di Dewan Undangan Negeri..Bersyukurlah....

Mungkin itu yang telah difikirkan oleh mantan Menteri Besar setelah hampir seminggu tidak mahu menerima kenyataan...

0 comments: