Saturday, February 7, 2009

Daulat Tuanku!







1.Orang Melayu khususnya pada masa kini rasa dukacita kerana ada segelintir orang melayu sendiri sudah lupa adat dan budaya yang dipegang dan dijunjung berkurun lama.Ada juga melayu pada nama,namun dihati mereka sudah hilang jati diri seorang melayu tulen.

2.Di bumi Malaysia yang dahulunya dikenali Tanah Melayu,ini bermakna tanah ini adalah milik orang Melayu yang terdahulu.Tiada apa yang boleh menafikan hakikat ini walau berjuta tahun sekali pun tanah ini tetap Tanah Melayu.

3.Orang Melayu yang dipayungi oleh sultan sebagai ketua agama islam dan juga tuan tanah disetiap negeri yang masih berintitusikan kesultanan melayu.Namun kini apa yang terjadi sangat memalukan.Orang melayu sendiri yang menderhaka dan tidak lagi menghormati sultan mereka.

4.Kita boleh lihat situasi ini di Perak,yang mana pada masa ini sedang keributan kerana pihak yang menguasai telah hilang kuasanya.Titah sultan untuk berundur dan meletak jawatan dibalas dengan mohon derhaka.

5.Selama 11 bulan pihak Pakatan Rakyat mentadbir negeri Perak,yang mampu kita lihat ialah penguasaan dan kecenderungan kepada DAP yang menguasai walaupun Menteri Besar nya adalah dari parti PAS.Dengan izin Sultan Perak yang mahukan seorang melayu islam menjadi pemimpin negeri,maka dilantilah Dato' Seri Mohd Nizar sebagai MB perak yang ke 10.DAP yang menguasai kebanyakkan kerusi di Perak terpaksa akur dengan keputusan Sultan.Apa yang jelas,MB ini seperti boneka yang diapit oleh 2 orang sepupu iaitu dari DAP Ngeh dan Nga..

6.Pemberian konsesi balak,pengurniaan tanah kepada penduduk kampung baru sehingga mendapat teguran dari pihak istana.Adakah ini keputusan Nizar???Ya...memang Nizar yang memutuskan tapi yang menentukan adalah Ngeh dan Nga.

7.Bila Sultan tidak perkenan hajat Nizar (idea Ngeh & Nga) untuk membubarkan dewan dan dipaksa pula menerima kenyataan untuk meletak jawatan lalu dengan murka menghina keputusan sultan.Sampai kini masih lagi tidak mahu berundur dan mahu pula menyaman Sultan Perak!..ini adalah derhaka tahap no.1!

8.Penyokong2 yang panas hati,tidak sanggup melihat orang yang disokong hilang kuasa,merusuh dan memprotes sehingga mencemarkan maruah bangsa Melayu sendiri.Diamuknya kereta Raja Muda dan melemparkan bahasa kesat terhadap sultan Melayu sendiri..

9.Persoalan disini,dimana penyokong DAP???Dimana penduduk Cina yang telah dapat tanah itu??dan kenapa orang Melayu pula yang perlu merusuh dan melampaui batas terhadap sultan???

10.Disini ingin saya katakan,kalaupun ia sangat kasar tapi hati saya sangat pedih melihat apa yang berlaku.Orang melayu kini adalah bangsa yang mudah dibeli dan diarah.Terlalu fanatik dan terlalu mengikut perasaan tanpa pertimbangan akal.Dalam kes di Perak,orang DAP tidak perlu merusuh sebab kerja2 mengganas dan memaki hamun itu adalah kerja yang paling sesuai dilakukan oleh orang Melayu.Orang Cina tak payah buat apa2.Mereka pun bukan bodoh nak merusuh buang masa seperti itu.Sebab mereka tidak fanatik dan menggunakan akal fikiran untuk melakukan sesuatu..dan mungkin mereka sendiri terlalu menghormati Sultan Perak berbanding orang Melayu sendiri.

11.Orang Melayu tidak mahu memikirkan jalan untuk berjaya dan memperoleh sesuatu peluang walaupun mereka dibumi bangsa mereka sendiri.Mereka bukan penumpang..mereka adalah penyambung warisan orang Melayu terdahulu.Tapi dengan tindakan bodoh dan biadap terhadap sultan mereka sendiri,haruskah mereka layak dilabelkan tuan punya tanah Melayu???

12.Bangsa lain hanya memerhati gelagat kita yang gila..sebab mereka tahu itu memang kesukaan bangsa kita.Memuja dan mudah terpengaruh dengan sesorang yang hanya pandai bercakap indah tapi dalam diam menikam belakang dan merosakkan maruah bangsa mereka sendiri.

13.Tindakan seorang peguam ingin menyaman Sultan adalah sesuatu yang melampau.Negeri Perak itu diturunkan dan diwariskan zaman berzaman oleh keturunan diraja Perak.Tuan tanah berkuasa atas negerinya sendiri.Adakah dengan ytidak mendapat keputusan yang kita tidak sukai lalu kita berhak melampaui batas????

14.Sedarlah orang Melayu...kita harus tahu asal usul kita.Kita bukan bodoh!Kita bukan bangsa yang mudah mengikut telunjuk!jangan menang sorak sahaja tapi akhirnya tanah sendiri tergadai!

0 comments: