Sunday, February 15, 2009

Manusia dan Kasih Sayang..

Malam ni sungguh panas sebab dah berapa hari rasanya aku tak merasa dingin hujan.Cuaca panas kering kontang dan segersang batinku kerna bendera orang umah sedang berkibar..hehehhehe.Tapi sekiranya bendera itu berkibar tanpa halangan pada waktu panas ini mungkin akan aku 'ignore' sahaja minda nakal itu.Bukan aku dah kurang minat atau masalah kurang 'kuat' tapi badan yang panas terasa bahang,tubuh rasa melekit dan berpeluh di kala malam bulan mengambang...eh itu filem Noir Malaya...tak terasa ingin untuk bermesra apalagi berasmara waktu ku teringin dingin malam.

Oleh kerna semalam datangnya Hari Kekasih,waktu dan ketika semua manusia meraikan untuk berkasihan dan bercintaan..tapi tidak bagi aku kali ini.Hanya kali ini kerna aku tidak bersemangat lagi nak menunjukkan kasih sayang hanya kerana 'Valentine Day' sebab aku rasa kasih dan cintaku selau berputik tidak mengira waktu dan saatnya.Lalu ku ringkaskan saja dan untuk menyedapkan hati isteriku..lantas kubawa menjamu selera santapan malam di sebuah restoran ala barat yang baru dibuka hampir sahaja dari rumahku.Dan untuk menghabiskan waktu selepas itu lalu isteriku menemani aku kali ini menghabiskan sisa malam Valentine di ranjang...bukan saudara....bukan diranjang tapi di pawagam menonton cerita yang kurasa menarik perhatian aku iaitu "the Curious Case Of Benjamin Button".Sudah kujangkakan filem ini pasti membuat akau rasa happy kerana seperti tajuknya yang juga seperti menonjolkan aku iaitu bersikap 'curiosity'.Pada mulanya isteri ku kelihatan seakan malas untuk menemani aku,tetapi mungkin kerana hendak menjaga hatiku dia ikut sahaja..dengar tajuk pun dah rasa filem ni 'heavy' dan sesuai untuk aku yg memang seorang berfikiran kritikal.Awal2 lagi isteriku berkata mungkin dia akan tidur lena kerana kami menonton slot midnite...tayangan start pukul 11.20 mlm..dah larut dan pada ketika itu di malam minggu dan jatuh pula di malam kasih sayang..mungkin sudah ramai yang mengkerekot bersama kekasih dikatil atau sedang pulun habis untuk round yg entah ke berapa!...Aku malas nak fikir sebab aku sendiri tengah berbahang ketika itu..Filem lakonan Brad Pitt kali ini memang bagus dan aku terlalu menghayati ceritanya..iaitu kisah waktu yang berlawanan..dari tua ke muda..dilahirkan untuk tua dahulu dan berakhir ke muda sehingga bayi..dan aku terfikir bahawa filem ini membawa aku ke satu pemikiran yang agak dalam..Apakah yang akan kita lalui dan rasai bila kita terpaksa melihat kehidupan dalam waktu yang sangat panjang?dan ia juga memabawa aku terfikir bahawa seronoknya jika kita melalui alam tua dahulu dan mengakhiri hidup kita seperti bayi yang baru lahir...tapi akhirnya aku rasa mengalah kerana cerita ini juga mengajar mindaku bahawa tidak semua yang kita mahukan akan berakhir dengan kegembiraan.Alangkah besarnya kejadian yang diaturkan oleh maha esa Allah SWT dan kita ini hambanya melaui segala dengan sempurna..

0 comments: